Aktualitātes

Visas aktualitātes

Intervija ar galvenajām tehnoloģēm: Esam gatavi paaudžu maiņai

LB tehnologes 1 small

Galvenā tehnologa nomaiņai AS Latvijas balzams gatavojas mērķtiecīgi

Tradicionālo Latvijas balzama alkoholisko dzērienu ražošanā nepieciešamas specifiskas zināšanas. Tas bija viens no iemesliem, lai ilggadējā galvenā tehnoloģe Aija Zablocka pirms došanās pensijā ikdienā kopīgi pildītu amata pienākumus ar savu pēcteci Dinu Aļeņinu. A. Zablocka par ražošanas procesu un tehnologa pienākumiem saka: «Ja Latvijas balzamu salīdzina ar cilvēka organismu, tad ražošanas procesu var pielīdzināt sirdij, laboratorija ir kā acis, kas tehnologam parāda, kurā virzienā jāskatās, bet tehnologs ir kā kakls, kurš groza galvu vajadzīgajā virzienā.» Tehnologa darbam ir trīs galvenās pienākumu sadaļas – tehnoloģiskās dokumentācijas uzturēšana, jaunu dzērienu izstrāde un operatīvās ikdienas darbības.

Atnāca uz spēcīgu zīmolu

A.  Zablocka darbu Latvijas Balzamā uzsāka 1995. gadā, un tāpat kā amata pēctecei D. Aļeņinai abām bija jārēķinās ar uzņēmuma zīmolu un prasībām, ko tas uzliek. «Latvijas balzams visos darbības periodos ir bijis populārs uzņēmums ar spēcīgu zīmolu,» par uzņēmuma reputāciju saka A.  Zablocka. Gan viņai, gan tupmāk D. Aļeņinai svarīga amata pienākumu daļa ir sekošana līdzi procesiem, lai saglabātu tradicionālās receptūras un vienlaikus pamanītu, ka prasības pret produktu un tā kvalitāti mainās. Uzskaites sistēma, IT tehnoloģijas, produkcijas pildīšanas tehnoloģija – būtiskās pārmaiņas, kas notikušas alkohola ražošanā vairāk nekā 20 darba gadu laikā, uzskaita A.  Zablocka. Lielā konkurence un uzņēmuma mērķis atrasties pasaules tirgū  tehnologiem arvien liek sekot līdzi gan garšas, gan tehnoloģiju, gan iesaiņojuma tendencēm.

Izaudzina uz vietas

Pārtikas tehnologam Latvijā ir jāatbilst pasaules līmenim, jo vietējais tirgus ir mazs. Pie profesijas pieder arī eksportvalstu likumdošanas pārzināšana attiecībā uz saražoto produkciju. Stāstot par profesijas specifiku, A. Zablocka vērtē, ka pārtikas tehnologam strādāt alkohola ražotnē ir vienkāršāk nekā citās pārtikas ražotnēs. «Viss tiek ražots uz spirta bāzes. Tas nozīmē, ka produkts nerūgst un nebojājas. Kādā kvalitātē produktu vakarā atstāj, tādā no rīta atrodi. Citās pārtikas ražotnēs, piemēram, piena pārstrādē vai gaļas ražošanā, daudz straujāk ir jāpieņem lēmumi nekā alkohola ražošanā,» skaidro  A. Zablocka. Abas tehnoloģes piekrīt, ka Latvijas Lauksaimniecības universitāte dod svarīgas zināšanas tehnologa darbā, taču tikai praksē var iemācīties tās izkopt. Tieši tādēļ uzņēmumā nolemts, ka nepieciešams paredzēt laiku, kurā abas tehnoloģes ikdienā strādā kopā. «No vienas puses, prieks, no otras, – ir uztraukums, jo, neskatoties uz to, ka man ir priekšzināšanas par procesiem, tas ir liels izaicinājums,» jaunos amata pienākumus vērtē D. Aļeņina.

Radīt jaunu dzērienu

Komandas darbs – šādi uzņēmuma sasniegumus vērtē A. Zablocka. Ilgu laiku uzņēmums ar pietāti izturējies pret Rīgas Melno Balzamu, nemēģinot atvasināt citas garšas. Rīgas Melnā Balzama receptūra joprojām netiek mainīta un tiek uzskatīta par vērtību, taču uzņēmums ir gājis uz priekšu un izveidojis balzamus arī ar citām garšām, un tas noticis tieši A. Zablockas darba laikā. «Jaunie laiki pierādīja, ka alkohola lietošanas tradīcijas mainās. Jaunākās paaudzes labprātāk lieto dzērienus ar zemāku alkohola saturu un ne tik spēcīgu garšu. Rīgas Melnais Balzams ar upeņu garšu bija pirmais uzvaras gājiens tirgū. Tirgus tam bija sagatavots, jo cilvēki paši mājās gatavoja kokteiļus no Rīgas Melnā Balzama un upeņu sulas,» par vienu no savas komandas sasniegumiem stāsta A. Zablocka.

Vai arī D. Aļeņinai ar komandu izdosies izveidot dzērienu, kam būs lieli panākumi tirgū? A. Zablockas atbilde ir – jā, jo jaunajai tehnoloģei ir laba spēja novērtēt garšas nianses. «Ne visiem cilvēkiem tas ir dots, turklāt viņai ir augsta atbildības sajūta un savs viedoklis, ko viņa prot argumentēt,» kāpēc pēctecei izdosies saglabāt uzņēmuma tradīcijas un attīstīt jaunas, vērtē A. Zablocka. Latvijas balzams jau tagad eksportē produkciju uz vairāk nekā 30 valstīm. «Man ir vēlme šo līmeni noturēt. Dažkārt noturēt līmeni ir pat grūtāk, nekā radīt jaunu produktu, jo visi zina, kā produktam ir jāgaršo,» skaidro D. Aļeņina. Protams, jauna dzēriena radīšana būtu sasniegums, taču jārēķinās, ka no idejas līdz tirgum var paiet vairāki gadi.

Avots: www.db.lv. Foto: Ritvars Skuja.